In 2017 eten we thuis en uit een kom
Food en verpakkingen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Trends en ontwikkelingen in food zijn van invloed op de verpakking. Wat zijn de foodtrends voor 2017? Ik bespreek een aantal voorbeelden, gekoppeld aan de (food)verpakking.
Food als een lifestyle
De trend van beleving in de horeca zet ook in 2017 door: Alles moet worden ingericht volgens een uniek en onderscheidend concept. De verpakking incluis. Eten en drinken is emotie. Food is een lifestyle. Met de juiste verpakking versterk je de culinaire beleving, waarbij het vooral draait om presentatie, gebruiksgemak, versbeleving en duurzaamheid. Bedenk wat je wilt uitstralen en stem je verpakkingsassortiment hierop af.
Eten uit een kom
In 2017 eten we liever uit een kom dan van een bord. De ‘bowl-trend’ zagen we begin 2016 al in New York, maar inmiddels zien we in ons land ook steeds meer komgerechten op de kaart. In Rotterdam opende deze zomer zelfs het eerste Poké Bowl restaurant, waar gasten zelf hun eigen Hawaiiaanse salade kunnen samenstellen in een Bowl. Het principe van komgerechten is niet nieuw. Zo worden veel rijstgerechten traditioneel in een kom geserveerd.
Er zijn verschillende verklaringen voor de hedendaagse aantrekkingskracht van de kom. Eten uit een kom is makkelijk. Komgerechten worden ook wel omschreven als ‘comfort food voor op de bank’. Je lepelt alles eenvoudig naar binnen. Daarnaast kun je food op een fotogenieke manier presenteren in een kom. ‘Hashtag bowl’ is razend populair op Instagram. Daar kun je als bedrijf je voordeel mee doen. Bijvoorbeeld door te kiezen voor disposable kommen voorzien van een eigen bedrukking. Op het gebied van ‘komverpakkingen’ zien we steeds meer variatie. Vooral natuurlijke materialen zoals palmblad, suikerrietpulp en karton doen het goed.
Thuisbezorgd
Lukas Vlaar van Food Inspiration[1] voorspelde begin dit jaar, dat het thuisbezorgen van eten steeds belangrijker wordt. En zijn voorspelling lijkt te kloppen. Zo kondigde McDonalds’s aan om in januari 2017 te starten met een thuisbezorgservice. Eerst is Amerika aan de beurt, maar als de formule een succes blijkt, dan zal ons land vermoedelijk snel volgen. Behalve fastfood zien we, dat ook steeds meer ‘traditionele’ restaurants een bezorgservice aanbieden. Het aanbod food wordt gevarieerder, er worden nog meer eisen gesteld aan de kwaliteit en food zal steeds meer ‘onderweg zijn’. Al deze ontwikkelingen zijn van invloed op de verpakking. Er ontstaan nieuwe ‘on the go’ verpakkingsconcepten en verpakkingen moeten food nóg beter beschermen
Ken jij nog andere voorbeelden van eet- en foodtrends in 2017 die van invloed zijn op de verpakking? Deel ze hier!
Bron: [1] http://vance.nl/5-opkomende-foodtrends-2016-2017/