We willen verser dan vers
In mijn blog ‘De uitdagingen van 2015’ schrijf ik onder andere over de foodtrend beleving die ook dit jaar doorzet. Hierbij draait het vooral om je goed voelen bij eten. Eten moet gezonder en verser. Fruit, groenten, maar ook peulvruchten, noten en granen krijgen steeds meer aandacht. Vers eten betekent ook onbewerkt voedsel. Groenten van de plaatselijke boer, ambachtelijk brood en ga zo maar door.
Bij feelgood food horen ook feelgood verpakkingen. De verpakking als onmisbaar onderdeel van versmarketing. Hoe wordt jouw product ontvangen bij de consument? Verpakkingen moeten de versheid van producten en pure ingrediënten benadrukken. Dan denken we in eerste instantie vooral een het uiterlijk van verpakkingen: natuurlijke materialen en aardetinten worden al snel in verband gebracht met puur en vers.
Actieve verpakkingen
Naast de juiste look draait het ook om de juiste boodschap die je overbrengt via de verpakking. Hoe herkent een consument in één oogopslag een echt vers product? Misschien zijn actieve verpakkingen de oplossing, die door middel van kleurindicatoren de versheidsstatus van het product aangeven. Ik ben mij bewust van de discussie die hiermee samenvalt. Blijven verkopers dan niet zitten met de minder verse (of oude) voedingsmiddelen? Ook hiervoor zijn vast en zeker oplossingen denkbaar. Een ander prijskaartje, een nieuwe inkoopstrategie…
Kwaliteitsbehoud
Tot slot moeten we zeker de praktische kant van verpakkingen niet vergeten. Hoe zorgen de verpakkingen ervoor dat vers écht vers blijft? Werken met kleinere porties of misschien op zoek naar materialen die voedsel nog beter conserveren. Overigens liggen hier uitdagingen voor de gehele keten. Het Spaanse bedrijf Bioconservacion richt zich bijvoorbeeld op luchtreiniging in (zo goed als) afgesloten ruimtes. Direct van het land naar de klant gaat in veel gevallen niet op. Voedsel wordt bijvoorbeeld opgeslagen ter voorbereiding op de distributie. Het tegengaan van luchtverontreiniging in die opslagruimtes speelt een belangrijke rol in het kwaliteitsbehoud van vers voedsel.
Hoe kijk jij aan tegen versmarketing en de rol van verpakkingen?