Voedingsprofielen op verpakkingen
“Good for your bones” prijkt er op de verpakking van ontbijtgranen, terwijl er wel ontzettend veel suiker en zout in zit. Het blijft een discussie: misleidende claims op verpakkingen. En de discussie is actueler dan ooit, nadat Europese consumentenorganisatie (BEUC) eind januari (opnieuw) een oproep deed aan de Europese Unie om voedingsprofielen op verpakkingen in te voeren.
BEUC pleitte jaren geleden al voor het invoeren van voedingsprofielen. De EU kondigde in 2006 aan hier gehoor aan te geven en zou de voedingsprofielen in 2009 publiceren, maar vooralsnog bleef het stil. Daarom deed BEUC eind vorige maand tijdens een persconferentie opnieuw een oproep aan de EU. “Het moet afgelopen zijn met misleidende gezondheids- en voedingsclaims op verpakkingen.”
Claims op verpakkingen
Gezondheidsclaims benadrukken de positieve eigenschappen van het product voor je gezondheid, zoals ‘Vitamine C is goed voor je immuunsysteem’. Voedingsclaims hebben betrekking op de positieve eigenschappen van de samenstelling van het product, zoals ‘een bron van calcium’. Het gebruik van gezondheids- en voedingsclaims is aan regels gebonden. Claims zijn toegestaan, mits deze goed zijn onderbouwd. Maar volgens BEUC is dit niet voldoende en zijn er nog talrijke zorgwekkende voorbeelden van gezonde ‘nepclaims’.
Zorgwekkende voorbeelden
“Wie verwacht er nu dat in ontbijtgranen, die rijk aan vezels en calcium zijn, eigenlijk voor één derde uit suiker bestaan?” verklaart Monique Goyens, Director General bij BEUC in een persrelease[1]. We benadrukken de positieve eigenschappen en ‘vergeten’ de nadelen. Voedingprofielen moeten afrekenen met deze ‘sluikse’ manier van reclame maken.
Voedingsprofielen
Voedingsprofielen moeten consumenten meer duidelijkheid geven over de producten. Niet alleen de voordelen moeten worden genoemd, ook de nadelen. Voedingsprofielen geven aan hoeveel vet, suiker en zout het product maximaal mag gebruiken. Wanneer deze waarden worden overschreden, dan mogen er geen gezondheidsclaims op de verpakking worden gebruikt. Claims met betrekking tot hoge waarden zijn alleen toegestaan, als je dit voor alle producten met een hoge waarde doet, zoals in onderstaande afbeelding: ‘High in fiber. High in sugar’. Waarschijnlijk geen mens die het product nog koopt, dus laat je dit als fabrikant voortaan wel uit je hoofd.
Ken jij voorbeelden van verpakkingen die de regels ‘omzeilen’ door het aandikken van positieve eigenschappen en het verzwijgen van negatieve eigenschappen? En hoe sta je tegenover voedingsprofielen op verpakkingen? Ik hoor graag jullie mening!
[1] http://www.beuc.eu/publications/misleading-food-claims-9-years-and-counting-eu-act/html