Vijftig tinten groen: verpakkingen voor bioproducten
Consumenten kopen steeds meer biologisch eten, maar de biologische speciaalzaak lijkt langzaam te verdwijnen. Dat klinkt tegenstrijdig, maar het aanbod biologisch in de ‘gewone’ supermarkt is toegenomen, net als de omzet. Die steeg de afgelopen jaren met acht procent. De verklaring: biologisch is mainstream geworden. Dit blijft ook de verpakking niet ongemoeid. Ontwikkelingen in food en verpakkingsdesign zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.
De Rabobank deed onderzoek naar de omzetgroei van biologische producten. Volgens analist Sebastiaan Schreijen is biologisch eten veel populairder geworden. Hij maakt onderscheid tussen donkergroene en lichtgroene mensen. Met donkergroene mensen doelt Schreijen op de doelgroep die altijd al koos voor de biologische speciaalzaak, de zogenoemde geitenwollensokken. Deze groep is vrij stabiel en groeit nauwelijks. Lichtgroene mensen kopen hun bioproducten in de ‘gewone supermarkt’. Deze doelgroep, veelal millennials, is verantwoordelijk voor de omzetgroei van biologische producten.
Nieuwe (schap)positie
Biologische producten, zoals groenten, fruit en zuivel stonden in het verleden in een apart schap. Nu liggen/ staan bioproducten en niet-bioproducten door elkaar heen. Hoe ziet de consument het verschil? Hier ligt een belangrijke rol voor de verpakking. Tot voor kort werden met name biologische plastics gebruikt voor het verpakken van biologische producten. Inmiddels is bekend geworden dat veel van deze materialen slecht composteerbaar zijn in traditionele systemen. Voor eenmalige bioplastics geldt bovendien dat deze onder het toekomstige SUP-verbod vallen.
Natuurlijke look
Een andere verpakkingsoplossing richt zich op het gebruik van ongebleekt kraft. We zien dit bijvoorbeeld terug in het zuivelschap. Denk bijvoorbeeld aan de bruine zuivelpakken van Arla®. De bruine kleurstelling benadrukt het natuurlijke karakter van het product. Dit past bij de perceptie van biologisch. Hetzelfde geldt voor de kleur groen en natuurlijke materialen, zoals palmblad, bamboe en hout.
Maak het niet te ‘donker’
Maar pas op dat je niet overdrijft: de doelgroep voor biologische producten is ‘lichtgroen’. Zorg dat je verpakkingsdesign hierbij aansluit. Maak het niet te ‘donker’ en zwaar: vermijd associaties met stoffig en geitenwollensokken. Bio is hip en dat moet je uitstralen. Leg in je communicatie niet alleen de nadruk op duurzaam, maar ook op goede (of zelfs premium) kwaliteit.
Ken jij voorbeelden van verpakkingen die het biologische karakter van producten benadrukken. En in hoeverre is in het verpakkingsdesign rekening gehouden met de lichtgroene consument?