Verpakking voedselverspilling

Verpakkingen en voedselverspilling: gemak en bewustwording

Verpakkingen spelen een grote rol in de strijd tegen voedselverspilling. Je denkt dan in eerste instantie aan de houdbaarheidsverlengende eigenschappen van verpakkingen. Maar verpakkingen dragen ook bij aan gemak en bewustwording. Volgens experts ligt ook hier een belangrijke sleutel tot succes.  

Uit onderzoek van de NHL Stenden Hogeschool[1] naar voedselverspilling in de gastvrijheidssector blijkt dat gasten na afloop van hun verblijf drinkpakken, beleg, brood en groenten weggooien. Ook de leftovers in restaurants en thuis belanden meestal in de prullenbak. De reden? Mensen zij lui. We gooien het liever weg dan moeite te doen om het mee te nemen of te bewaren. Ook al is het een kleine moeite, gemak krijgt meestal voorrang.

Een sluitende aanpak 

Houd hier rekening mee in het ontwerp van je verpakkingen. Bedenk hoe de verpakking na afloop dienst kan doen als praktische opberger en/of take away oplossing. Maak de verpakking hersluitbaar en geschikt voor (her)bereiding in oven en of magnetron. Dan hoeft men zelf geen Tupperware bakje te pakken en de kliekjes over te scheppen. Kijken we naar verpakkingen van bijvoorbeeld broodbeleg en koekjes, dan speelt hersluitbaarheid eveneens een belangrijke rol.
Denk ook na over voedselcombinaties: bied je de producten gecombineerd aan of apart in een vakverdeling? Wat komt tijdens het opwarmen de smaak het beste ten goede?

Kuddedieren

Mensen zijn kuddedieren. Tekst kan in dit geval veel teweegbrengen. Het blijkt bijvoorbeeld dat maar weinig hotelgasten gehoor geven aan de boodschap om handdoeken opnieuw te gebruiken. Totdat er volgens onderzoekster Elena Cavagnaro staat: “75 procent van de mensen die in deze kamer heeft gelogeerd, heeft z’n handdoek opnieuw gebruikt”[1]. Ditzelfde kun je bereiken op de verpakking. Denk na over een goede tekst waarmee je bewustwording creëert en gewenst gedrag stimuleert. In dit geval het meenemen en/of bewaren van leftovers.

THT-datum

De THT-datum staat al langer ter discussie. Vaak zijn producten na de gestelde datum nog prima te consumeren. FrieslandCampina heeft onlangs haar verpakkingen aangepast om voedselverspilling tegen te gaan[2]. Zo staat er nu op een pak volle yoghurt vermeld: “Voorkom verspilling. Ook na de datum nog vaak goed: kijk, ruik, proef.” Andere oplossingen richten zich op intelligente verpakkingen, die aangeven wanneer een product (bijna) bedorven is. De dop verandert dan bijvoorbeeld van kleur.

Ken jij nog andere voorbeelden van verpakkingen die inspelen op gemak en/of bewustwording en hiermee bijdragen aan de strijd tegen voedselverspilling?

Bronnen:
[1] Onderzoek NHL Stenden Hogeschool 
[2] Artikel VMT