De verpakking als ‘voedselverspillingoplosproduct’?
Begin deze maand viel mijn oog op een interessant artikel over ‘voedselverspillingoplosproducten’[1]. De auteur vraagt zich af welke naam je moet geven aan producten gebaseerd op het oplossen van voedselverspilling. Een goede naam is belangrijk voor het positioneren van de categorie. De verpakking zou hier zeker mee geholpen zijn, want nog te weinig consumenten zijn overtuigd van de verpakking als ‘voedselverspillingoplosproduct’.
Om maar weer terug te vallen op het klassieke komkommervoorbeeld: folie om een komkommer verlengt de houdbaarheid gemiddeld met tien dagen. Er zijn zelfs onderzoeken bekend, waarbij de onverpakte komkommers al na 3 dagen zacht werden en na 5 dagen rimpelig en onverkoopbaar, terwijl de verpakte komkommers zelfs na 14 dagen nog verkoopbaar waren[2]. Het merendeel van de consumenten vindt folie om een komkommer nog steeds vreemd en kiest liever voor de variant zonder verpakking. Hoe kunnen we deze perceptie veranderen?
Keuzes beïnvloeden
Met een goede naam kun je keuzes beïnvloeden. De auteur vergelijkt naamgeving met een vorm van campagnevoering: je kunt het één beter neerzetten dan het andere (het nieuwe werken versus het bestaande, dus ouderwetse, werken) of je kunt inspelen shaming naar het voorbeeld van Tony’s Chocolonely, Fairtrade en Biologisch. Deze namen geven aan wat ze zelf goed doen, maar impliceren daarmee (indirect) dat anderen het niet goed doen.
Een goede naam
Het valt niet mee om een goede naam voor de categorie ‘voedselverspillingsoplosproducten’ te vinden. De auteur noemt verschillende opties en beargumenteerd deze. Zo is de term voedselverspilling eigenlijk niet geschikt als naam, omdat je dan het probleem benoemt. En dat is niet aantrekkelijk. Andere opties die genoemd worden zijn ‘Food Surplus’, ‘Food Waste’ en ‘No Waste’…
No Waste Packaging
In het kader van verpakkingen is ‘No Waste’ wellicht een goede optie: ‘No Waste Packaging’ klinkt lekker, maar dan stuiten we meteen op een ‘probleem’: de verpakking zelf is wel ‘afval, mits je bijvoorbeeld voor een composteerbare of recyclebare Biobased plastic kiest. Maar dan nog: je voegt iets toe aan het product en de gemiddelde consument ziet juist dit als verspilling. De perceptie is leading.
Hoe doorbreken we dit negatieve beeld van verpakkingen, zodat de consument voortaan wel voor de verpakte komkommer kiest? It’s all in the name. Weet jij een goede naam? Suggesties zijn welkom!
[1] https://agrifood.futureproof.community/uitdagingen/hoe-noem-je-voedselverspillingoplosproducten
[2] https://www.plantaardig.com/groenteninfo/berichten/komkommer-bewaart-langer-in-krimpfolie/