Verpakken voor een groene wereld
Het nut en de noodzaak van verpakkingen
Veel instanties hebben kritiek op de verpakkingsindustrie. Ze vinden dat verpakkingen ondingen zijn en vaak als zwerfafval eindigen. Ze pleiten voor een beter milieu maar wat vergeten wordt is dat verpakkingen toch zeker onmisbaar zijn. Het werkt zelfs mee aan een groenere wereld!
Identiteit dankzij verpakken
Een lokaal voorbeeld is de tomatensector in het Westland. Het Westland staat bekend om zijn expertise op het gebied van glastuinbouw en deelt deze informatie graag met andere landen. Nadeel hiervan was wel dat landen waar de productiekosten aanzienlijk lager liggen met dezelfde tomaten aan kwam zetten. Althans, voor de consument dezelfde tomaat.
Met behulp van de verpakking konden de Westlandse tomatentelers zich weer onderscheiden in het groente schap. Bijkomend voordeel is er een verhaal en een identiteit aan de tomaat kon worden gehangen. Denk bijvoorbeeld aan Tasty Tom die van de tomaat een gezonde snack heeft gemaakt. Zonder de shakers was dit nooit gelukt.
Aan een verpakking kunnen nog veel meer dingen worden gehangen, de prijs en productinformatie uiteraard. Maar denk ook aan traceerbaarheid van producten.
Welke tussenstops heeft mijn brood gemaakt en wie zijn in het productietraject betrokken geweest. Transparantie voor de consument maar ook voor de inspecties.
Verpakkingen besparen milieu
Uit deze kritiek kunnen we wel ons voordeel halen. Het houdt de mensen achter de verpakkingen en de consumenten ook scherp om hier innovatief mee bezig te zijn. Het geeft een toegevoegde waarde aan een product. Als consument koop ik zelf ook liever een komkommer in krimpfolie omdat ik weet dat de komkommer minimaal 3 dagen langer houdbaar zal zijn. Maar de meeste consumenten zijn niet op de hoogte van het nut van de folie. De extra energie die wordt gebruikt om de komkommer te produceren en te verpakken weegt niet op tegen de kosten en de energie om nog een komkommer in het schap te krijgen. Zo wordt verspilling en onnodig te veel inkopen voorkomen.