Verpakken in crisistijd: van doggy bag tot zwarte shampoofles
Bijna zeven jaar na het begin van de economische crisis lijkt het tij eindelijk te keren. We zijn er nog lang niet, maar er komen steeds meer positieve signalen. Een crisis is natuurlijk allesbehalve leuk, maar het daagt ons wel uit om creatief te zijn. Een economische crisis dwingt ons om zuiniger te leven. Met als gevolg talloze initiatieven op dit gebied, die ook voor de verpakkingswereld niet onopgemerkt zijn gebleven.
THT-datum
Consuminderen was de afgelopen jaren een veelgehoorde term. Het tegengaan van verspilling hangt hier nauw mee samen. In dit kader stond onder meer de houdbaarheidsdatum op verpakkingen ter discussie. Verschillende onderzoeken tonen aan dat producten nog maanden na de THT-datum gegeten kunnen worden. Het gevolg van de THT-datum laat zich gemakkelijk raden: we gooien onnodig veel voedsel weg. Daarop heeft Staatssecretaris Sharon Dijkstra een verzoek ingediend om de THT-datum op producten die extreem lang houdbaar zijn af te schaffen. Het gaat hierbij om producten, zoals rijst, pasta en koffie.
Portieverpakkingen
Een ander initiatief in de strijd tegen voedselverspilling, is het aanbieden van portieverpakkingen. Volgens Het Voedingscentrum* gooien consumenten vooral eten weg, omdat de verpakking te groot is. Meer rigoureus is het voorbeeld van het ontstaan van de verpakkingsloze supermarkten. De gedachte is dat mensen precies de benodigde hoeveelheid kopen, waardoor voedselverspilling wordt voorkomen. Hieraan kleeft tevens een milieustandpunt, waarbij de verpakking wordt neergezet als overbodige verspiller. Een discussie waarover het laatste woord nog niet is gezegd, maar dat voor nu terzijde.
Lokale producten
Daarnaast stijgt de populariteit van lokale, ambachtelijke producten. Ook de verpakking doet aan deze ‘trend’ mee. De verpakking moet het pure, ambachtelijke karakter van producten benadrukken. Bijvoorbeeld door het gebruik van aardse tinten.
Opkomst van de doggy bag
Stichting Natuur & Milieu startte een Doggy bag campagne. De verpakking, in dit geval dus de doggy bag, wordt ingezet in de strijd tegen voedselverspilling in de horeca. Uit eten gaan kost geld en in tijden van een economische crisis is het natuurlijk ideaal om jezelf voor een tweede keer te trakteren op een heerlijke maaltijd.
Zwart verpakt
Tot slot viel mijn oog op een opmerkelijk artikel op de website van HP/De Tijd**. Hierin staat dat zwarte verpakkingen goed scoren tijdens een economische crisis. Dit schijnt verband te houden met het feit dat zwart geassocieerd wordt met luxe producten. Dat klinkt misschien tegenstrijdig, maar doordat consumenten in moeten leveren op echt dure zaken, gaan zij op zoek naar een luxe variant van de alledaagse dingen. ‘Er is geen geld voor een zwarte auto, maar wel voor een biertje in een zwarte verpakking’ zo stelt het artikel. Shampoo, koffie en ijsjes; tijdens de crisis werden steeds meer producten zwart verpakt.
Opgemerkt moet worden dat veel initiatieven, zoals hierboven vermeld tevens verband houden met milieudoelstellingen. De economische crisis heeft tevens geleid tot het besef dat besparen ook noodzakelijk is in het belang van het milieu. Op verpakkingsgebied zien we ook hier talloze initiatieven, waaronder de zoektocht naar alternatieve materialen met een verlaagde milieu-impact.
Ken jij nog andere voorbeelden van ‘typische crisisverpakkingen’? En wat denk jij: houden we vast aan de koers van consuminderen of is besparen exit en stappen we weer massaal over op grootverpakkingen?
** Bron: http://www.hpdetijd.nl/2013-03-06/marketing-zwart-is-de-kleur-van-de-crisis