Verpakken in 2016: duurzaam, multifunctioneel, fotogeniek en super slim

Verpakken in 2016: duurzaam, multifunctioneel, fotogeniek en super slim

Verpakkingstrends hangen nauw samen met actuele marktontwikkelingen. Hoe ziet de winkel van de toekomst eruit? Wat zijn de drijfveren van de consument in 2016? En wat betekent dit voor de verpakking? Ik bespreek een aantal interessante trends en ontwikkelingen en de gevolgen hiervan voor het ‘vak’ verpakken.

Minder lucht
Een thema dat al jaren speelt – en ook in 2016 doorzet – is de verduurzaming van de keten. De explosieve opkomst van e-commerce wakkert de discussie nog verder aan. Om producten veilig te verzenden wordt er meer verpakkingsmateriaal gebruikt. Dit vraagt om slimme verzendverpakkingen, waarbij het vooral draait om het verpakken van ‘minder lucht’.

Langer vers
Daarnaast speelt de verpakking een belangrijke rol in de strijd tegen voedselverspilling. De markt van online foodbezorging groeit. Consumenten bestellen vaker hun boodschappen online en we zien een uitbreiding van het aanbod aan maaltijdboxen. In navolging van het succesvolle HelloFreshTM volgde de Allerhande Box, Mathijs Maaltijdbox en ook Post NL komt met een nieuw concept onder de noemer 123Fresh. Al deze ontwikkelingen vragen om nieuwe verzendverpakkingen, waarbij het vooral draait om verlenging van de koelketen.

Herbruikbare (boodschappen)tassen
Een overheidsmaatregel in het kader van duurzaamheid is de afschaffing van de gratis plastic tas. Per 1 januari 2016 mogen winkeliers geen gratis plastic tasjes meer uitgeven. De herbruikbare tas is terug van weggeweest en is stijlvoller dan ooit. Want in 2016 geldt: de herbruikbare tas is hét visitekaartje van jouw bedrijf.

Blurring
Het aantal concepten waarin foodservice, food en non-food retail elkaar ontmoeten neemt in hoog tempo toe. Restaurants die eigen broden en wijnen verkopen. Een driegangenmenu bij het tankstation. Blurring vraagt om grensverleggende verpakkingsconcepten. Van praktische to-go oplossingen voor supermarkten tot de complete inrichting van de koffiehoek in de winkel, met disposables die passen bij de winkelbeleving.

De verpakking vertelt een verhaal
Ook in 2016 wil de consument weten waar het product vandaan komt, hoe het is geproduceerd en onder welke omstandigheden. Consumenten willen eerlijke producten en alles draait om storytelling. De verpakking helpt je om dit verhaal te vertellen. Indirect via kleur, materiaal en vorm of direct via geavanceerde technieken, zoals Near Field Communication. Interactie via de verpakking wint in 2016 steeds meer terrein. Verpakkingen worden steeds slimmer.

Fotogenieke verpakkingen
Het uiterlijk van producten wordt steeds belangrijker. Dit geldt voor zowel food als non-food producten. De verpakking helpt je, om een indrukwekkende presentatie neer te zetten. Consumenten delen de mooiste creaties op social media. In 2016 willen we fotogenieke verpakkingen, waarbij het niet alleen draait om de buitenkant, maar ook om de binnenkant.

birchbox.jpg
Bron afbeelding: http://women2.com/wp-content/uploads/2011/08/birchbox.jpg

Kortom, 2016 wordt wederom een uitdagend jaar voor verpakkingsexperts. Waar zie jij nog meer uitdagingen en kansen liggen in 2016 op het gebied van verpakkingen?