Trends in horecaverpakkingen
Hoe verleid jij de gast van de toekomst? Ik bespreek de belangrijkste horecatrends van 2020 in relatie tot verpakkingsdesign.
Duurzaam
Duurzame horeca heeft te toekomst. Van een energiezuinig interieurdesign en verantwoorde snacks tot zero waste. Vanzelfsprekend ligt op het gebied van zero waste een belangrijke rol voor de verpakking. Oplossingen richten zich enerzijds op meermalig gebruik (reusables) en anderzijds op het gebruik van natuurlijke, recyclebare materialen. Zo zijn er tegenwoordig snackbakken verkrijgbaar, gemaakt van bagasse (suikerrietpulp) en bestek en borden van bamboe.
Verpakkingen dragen ook bij aan het reduceren van afval met oog op minder voedselverspilling. Denk goed na over portiegroottes, hersluitbaarheid van de verpakking en houdbaarheid.
Gedurfde sfeermaker
‘Een foto zegt meer dan duizend woorden’ is actueler dan ooit. Bij veel horecaondernemers staat een Instagrammable interieurdesign bovenaan de wensenlijst. Vergeet hierbij de verpakking niet. De verpakking is niet alleen praktisch, maar ook een echte sfeermaker. De verpakking speelt een belangrijke rol bij de totaalbeleving van het horecaconcept.
Qua verpakkingsdesign kun je in 2020 alle kanten op, zolang het maar gedurfd en uitgesproken is. Experimenteer met nieuwe materialen, onverwachte kleuren en gedurfde food-verpakkingscombinaties. Daarmee scoor je vast en zeker een Insta-hit. Hierbij is het wel belangrijk dat het verpakkingsconcept de essentie van jouw bedrijf of product weergeeft. Conceptdenken is belangrijker dan ooit.
Personalisatie
De trend van personalisatie zet door en wordt ook in de horeca steeds belangrijker. Gasten willen gezien, gehoord en verrast worden. Een persoonlijke benadering is vandaag de dag een must. Dit vraagt om meer variatie in het verpakkingsassortiment. Denk bijvoorbeeld aan de mogelijkheid van verschillende portiegroottes, die de gast naar wens kan samenstellen. Je kunt personalisatie ook letterlijk toepassen op de verpakking, bijvoorbeeld door het toevoegen van een persoonlijk bericht. Dit kan de naam van de gast zijn (naar het voorbeeld van Starbucks), maar bijvoorbeeld ook een suggestie of tip die matcht met de behoefte van de gast.
Mono-concepten
Er ontstaan steeds meer mono-concepten: horeca met één product in de hoofdrol, zoals de Tostibar en The Avocado Show. Alles wordt ‘gebouwd’ rondom dat ene product en dat geldt ook voor de verpakking. Zo verkoopt The Avocado show naast avocado-gerechten ook tassen met een avocado-print. Je kunt dit natuurlijk op allerlei manieren doorvoeren. De verpakking wordt op deze manier een hebbedingetje en maakt van gasten trouwe fans.