Themaverpakkingen: Moederdag
Op 10 mei is het weer zover. Dan worden onze moeders extra in het zonnetje gezet tijdens Moederdag. Moederdag staat in het teken van verwennen: een ontbijtje op bed en de leukste cadeautjes. Van zelfgemaakte knutselwerkjes tot bonbons of een lekker luchtje. Uiteraard verpakt in speciale Moederdagverpakkingen, want wie op wil vallen kiest voor een unieke themaverpakking.
Een cadeau is niet af zonder een mooie verpakking. De verpakking zegt veel over het verpakte product. Wanneer er veel aandacht is besteed aan de verpakking, dan geeft dit doorgaans het gevoel van een luxe, kostbaar product.
Wat vertelt de verpakking ons?
Je kunt een mooi lingeriesetje verpakken in een neutraal cadeaupapiertje zonder al te veel poespas. Op zich niks mis mee, maar wat straal je hiermee uit als afzender? Wanneer je met bijzondere materialen, lintjes en strikjes aan de slag gaat geeft dit toch een heel ander beeld. Hierbij moet je rekening houden met het beeld dat iemand heeft van een bepaald materiaal. Piepschuim wordt doorgaans geassocieerd met goedkoop, terwijl een fluweellook luxe uitstraalt. Ditzelfde geldt trouwens voor het tasje. Een hemddraagtasje geeft toch een andere indruk dan een luxe papieren draagtas.
Kant-en-klaar oplossingen
Inpakken kost natuurlijk veel tijd, maar daarom bestaan er diverse kant-en-klaar verpakkingen. Veel parfumerieën maken hier gebruik van. Denk aan geschenkdoosjes, reeds voorzien van strikjes en lintjes. Binnen no time is het cadeautje klaar.
Het aanbod kant-en-klaar verpakkingen is echter nog zeer beperkt. Het is natuurlijk ook een kostbare aangelegenheid om voor elk specifiek product een passende kant-en-klaar verpakking te ontwerpen. Daarom moeten we inventief zijn: op zoek naar multifunctionele verpakkingen die verschillende producten perfect omsluiten. One size fits all.
Opvallen binnen een thema
Het is voor verpakkingsexperts een uitdaging om elk jaar weer unieke verpakkingen aan te bieden binnen hetzelfde thema. Om dit te bereiken moeten we ons niet alleen focussen op wat moeder wil, maar ook op de actuele trends. Binnen verpakkingsdesign zien we verschillende trends: retroverpakkingen, luxe zwart-wit verpakkingen en speelse patronen, waarbij er veel aandacht wordt besteed aan typografie. Daarnaast worden verpakkingen steeds intelligenter, door de combinatie met technische vernuften.
Binnen het Moederdagthema zien we vaak hartjes op de verpakkingen. Combineer de hartjesprint bijvoorbeeld met opvallende typografie en je hebt een actuele Moederdagverpakking. Of creëer extra beleving door iets extra’s mee te geven aan de verpakking. Denk aan een leuke actie. Krijgt moeder make-up? Dan kan zij via de link op de verpakking nog een gratis monstersetje aanvragen. Ideeën zat. Laten we als verpakkingsexperts weer eens flink uitpakken met Moederdag.
Heb jij zelf nog leuke ideeën voor de ultieme Moederdagverpakking 2015?