Retro: helemaal van nu!
“Vroeger was alles beter, ” een welbekende uitspraak. Vaak spottend gebruikt, maar toch klampen velen zich daadwerkelijk vast aan ‘toen’. Het geeft een vertrouwd en veilig gevoel. Om de nostalgische gevoelens op te roepen kiezen veel producenten voor de ‘retro-aanpak’; geef een product of een productverpakking een historische tintje en je veroorzaakt een gevoel van herkenning en nostalgie bij de doelgroep.
Overal en nergens
Het is overal om ons heen te merken; het teruggrijpen naar vroeger. Kijk alleen al naar modetrends met betrekking tot haardracht, kleding, make-up, sieraden e.d. Zap eens naar een muziekzender en neem wat videoclips onder de loep. Het kan je niet ontgaan dat ook de grote sterren zich wagen aan de retro look.
Ook in de bouw is het te merken. Vele architecten verwerken een nostalgisch vleugje in hun werk; puntdaken, kolossale daken gecombineerd met kleine raampjes, het kan allemaal weer.
Daarnaast is ook aan productverpakkingen de ‘heimwee naar toen’ te merken. Kijk maar eens naar deze voorbeelden:
Het is nooit goed
Zoveel mensen, zoveel wensen. Sommigen waarderen de vernieuwing en originaliteit en beschouwen de keuze voor retro als stilstand, of zelfs achteruitgang. Anderen zien het teruggrijpen naar de retro stijl als een positieve keuze; een ode aan vroeger. Om in de sfeer van de cliché uitspraken te blijven; het is ook nooit goed.
Wat zeg jij? Retro: helemaal van nu, of ouderwets gedoe?