Ouderwets en hypermodern verpakkingsdesign
De ontwikkelingen in verpakkingsdesign zijn onlosmakelijk verbonden met de actuele consumententrends. Consumenten willen lokale, eerlijke en ambachtelijke producten. De hang naar vroeger is helemaal van nu. Dit zie je steeds vaker terug in de verpakkingen. Aan de andere kant, staan de technische ontwikkelingen op het gebied van verpakken niet stil en zien we steeds meer hypermoderne verpakkingen. Dat klinkt als een tegenstrijdigheid.
Ouderwets en toch modern. Het kan. Ambachtelijke verpakkingen, gemaakt volgens de moderne technieken en voorzien van ‘high tech’ snufjes. Met een ambachtelijke verpakking doel ik op een verpakking die via materiaal, kleur, dessin en/of vorm het pure, traditionele karakter van het product benadrukt. Zo zijn verpakkingen gemaakt van ongebleekt kraft materiaal op dit moment erg populair. De lichtbruine oertint van het kraft zorgt voor een traditionele, authentieke uitstraling. Ook retro dessins en handgeschreven prints doen het goed.
Innovaties in verpakkingsdesign
Innovaties op het gebied van verpakkingsdesign richten zich voornamelijk op maximale efficiëntie, gebruiksgemak en duurzaamheid. Innovaties gericht op efficiëntie hebben vooral betrekking op het verwerkingsproces van de verpakking binnen de supply chain. Bij gebruiksgemak ligt de focus onder andere op het eenvoudig openen en sluiten van de verpakking. Gelet op duurzaamheid richten de noviteiten zich hoofdzakelijk op minder materiaalgebruik en minder voedselverspilling. In de strijd tegen voedselverspilling bijvoorbeeld, wordt er veel onderzoek gedaan naar verpakkingen die de houdbaarheid van voedsel kunnen verlengen.
Een ouderwets gevoel oproepen
Daarnaast zien we steeds vaker (inter)actieve verpakkingen, die door middel van bijvoorbeeld een QR-code of Near Field Communication (NFC) de consument informeren. NFC is een manier om contactloos communicatie op te zetten tussen een smartphone en een product, in dit geval de verpakking. De NFC-technologie wordt al gebruikt op verzendverpakkingen, om het betaal- en retourproces te vereenvoudigen. De technologie kun je ook inzetten als marketingtool. Door middel van een actielink of QR-code op de verpakking, kun je bijvoorbeeld het verhaal achter het product vertellen. Informeer consumenten over de herkomst van het product. Geef hen een kijkje achter de schermen bij de ambachtelijke bakkerij of in de kas. Op deze manier kun je via een hypermoderne verpakking wel degelijk een ouderwets gevoel oproepen.
Waar staan we nu?
Actieve en intelligente verpakkingen bieden retailers mogelijkheden voor het opbouwen van een relevante merkwaarde. Er is zeker sprake van een opkomende markt, maar vooralsnog worden intelligente verpakkingen nog maar weinig ingezet als marketingtool. De kosten hiervoor zijn op dit moment simpelweg nog te hoog. Maar gelukkig gaan de ontwikkelingen razendsnel en ik geloof dat het slechts een kwestie is van tijd: De verpakking van de toekomst vertelt het verhaal van vroeger.
Ken jij voorbeelden van verpakkingen waarin ouderwets en hypermodern samenkomen? Of misschien ken jij nog andere leuke, tegenstrijdige voorbeelden? Denk aan een hip dessin in combinatie met een traditioneel materiaal en vice versa.