Op zoek naar nieuwe verzendverpakkingen voor de agrofoodsector
Dat we steeds vaker onze spullen online kopen is inmiddels geen nieuws meer. Naar verwachting is online in 2020 goed voor een derde van de Nederlandse consumentenbestedingen. De versmelting van online en offline verkoopkanalen is de toekomst. Dit vraagt om andere vormen van samenwerking en nieuwe concepten, ook op het gebied van verpakken.
Toch blijkt de opmars van online niet in elk marktsegment even sterk vertegenwoordigd. Zo loopt de online verkoop in de Nederlandse agrofoodsector achter in vergelijking met bijvoorbeeld het Verenigd Koninkrijk. De Nederlandse land- en tuinbouw richt zich vaak nog op één afzetkanaal en dat terwijl de concurrentie toeneemt. Er ontstaan bijvoorbeeld nieuwe spelers, waarvan HelloFresh misschien wel het meest bekende voorbeeld is. Bestaande partijen breiden hun aanbod en diensten uit, een fenomeen dat bekend staat als blurring. Denk aan de integratie van horeca-elementen in supermarkten.
Complexe productieketen
Overigens is het niet geheel onbegrijpelijk dat de opmars van online binnen de agrofoodsector een beetje achterblijft. De sector kenmerkt zich door een complexe productieketen en producten zijn slechts beperkt houdbaar.
Hoe gaan we binnen AGF om met 24/7 leveringen en ‘niet-goed-geld-terug’ garanties? Kan een krop sla retour gestuurd worden, als deze niet aan de verwachtingen voldoet? De grootste uitdaging is gelegen in het transport en het conserveren van producten, waarbij de juiste omgevingstemperatuur essentieel is. De verpakking speelt hierbij een onmiskenbare rol.
Nieuwe verpakkingsoplossingen
We moeten op zoek naar verpakkingen die verse producten optimaal beschermen. Een uitdaging op zich, maar nog complexer, omdat we tegelijkertijd vanuit milieuoverwegingen willen besparen op verpakkingen. Daarnaast moeten we nadenken over maximale rentabiliteit.
Er komen steeds meer verpakkingen op de markt met een thermo- of isolatiefunctie, maar wat gebeurt er met deze verpakkingen na aflevering? Misschien moeten er afspraken worden gemaakt met de logistieke partner om de verzendverpakkingen mee terug te nemen?
Een andere ontwikkeling is het aanbod van ‘on site packaging’, waarbij het verpakkingsproces plaatsvindt in een voedselveilige unit of ruimte op de locatie van de aanbieder. Op deze manier kunnen aanbieders het aanbod last-minute afstemmen op de vraag. Bovendien resulteert on site packaging in minder stappen in de keten, voor een snellere uitlevering. Snelheid is eveneens een belangrijke factor bij het verzenden van vers voedsel.
Het begin is er, maar de weg naar een online agrofoodsector kent nog de nodige hobbels. Ken jij nog andere voorbeelden van verpakkingsoplossingen, specifiek gericht op het veilig verzenden van AGF-producten?