Minimalistisch verpakkingsdesign: een kijkje in de conceptstore
We zien steeds meer winkels waar niet langer het product centraal staat, maar een thema of een bepaalde lifestyle. Deze zogenaamde conceptstores vertellen één duidelijk verhaal, waarbij alles draait om beleving. Wat kunnen we leren van de conceptstore als het gaat om verpakkingsdesign?
Een breed assortiment, verpakt in één duidelijk verhaal. Het design van de conceptstores lijkt gestoeld op de oude wijsheid van rust, reinheid en regelmaat. Geen poespas en drukdoenerij, zoals je veel ziet bij prijskrakers, maar alles geordend volgens een bepaald thema. Het bekendste voorbeeld is misschien wel de Apple Store, naar eigen zeggen de uitvinders van de nieuwe retailbeleving. Hier geldt duidelijk less is more.
5-1-hand principe
De kunst van het weglaten geldt ook voor verpakkingen. Een vaak gehanteerd uitgangspunt bij verpakkingsdesign is het 5-1-hand principe. Verpakkingen moeten vanaf vijf meter afstand een blok vormen om de consument op afstand te triggeren. Op één meter afstand moeten het merk, het product en de verkoopargumenten zichtbaar zijn. Overige informatie hoeft pas zichtbaar te worden in de hand. Wanneer alle informatie op de voorzijde van de verpakking wordt vermeld, leidt dit tot ‘blindheid’ bij de consument. Te drukke verpakkingen zorgen ervoor dat het blok ‘dichtslibt’, waardoor de consument niks meer ziet.
Terug naar de essentie
Om dit dichtslibben te voorkomen zien we steeds meer verpakkingen die teruggrijpen naar de essentie. Rust, reinheid en regelmaat, net zoals bij de conceptstore. Minimalistisch verpakkingsdesign, waarbij veel aandacht wordt besteed aan witruimte en rustige typografie. Het zijn de details die het verschil maken. Details gelieerd aan een bepaald thema. Denk aan handgeschreven fonts als uiting van authenticiteit. Andere populaire thema’s zijn bijvoorbeeld nostalgie en duurzaamheid.
Informatiedrager
Natuurlijk moeten we de functie van verpakking als informatiedrager niet vergeten in dit verhaal. Maar deze informatie hoeft niet prominent op de voorzijde van een verpakking te staan. Maak daarom keuzes welke informatie je op de voorzijde van een verpakking communiceert (rekening houdend met het 5-in-1-handprincipe) en let er vooral ook op hoe je deze informatie communiceert. Focus op één thema, één boodschap en creëer beleving. Ontwerp de verpakking alsof je een conceptstore binnenloopt. Ga op zoek naar de essentie van jouw merk.
Ken jij concrete voorbeelden van verpakking die overeenkomen met een conceptstore? Of misschien ken je verpakkingen die je juist doen denken aan een prijskraker.