Kindermarketing op verpakkingen

Kindermarketing op verpakkingen

K3 chips, Dora koekjes en Maja de Bij snoepjes. Als het aan de ‘Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding’ ligt, verdwijnen al deze producten per direct uit het schap. De discussie over kindermarketing is niet van vandaag of gisteren. Characters op verpakkingen verleiden kinderen tot fastfood, ongezonde koekjes en snoep. Maar waarom zien we deze -blijkbaar succesvolle marketingstrategie- zo weinig toegepast op gezonde(re) producten?

Actueel

Kindermarketing staat op dit moment weer ter discussie. Vorige maand kondigde supermarktketen Plus aan, te stoppen met kindermarketing op de verpakkingen van minder gezonde huismerkproducten. De retailer ziet de promotie van ongezonde voedingsmiddelen als een belangrijke oorzaak van overgewicht bij kinderen.
Met ingang van 1 augustus heeft Stichting Ik Kies Bewust kindermarketing verboden op producten met Het Vinkje met de blauwe cirkel. Dit zijn de zogenaamde extraatjes, die je niet te vaak zou moeten eten. Het gebruik van idolen, stripfiguren, animatiefiguren en bewoordingen die hier verband mee houden, is op de verpakking van deze producten niet meer toegestaan.

Kindermarketing op verpakkingen

Verpakkingen zijn een belangrijke tool in het kader van kindermarketing. Diverse onderzoeken tonen aan, dat kinderen de voorkeur geven aan verpakkingen waarop characters staan afgebeeld. Dit is geen nieuw gegeven en fabrikanten passen dit massaal toe. We komen veel bekende tekenfilmfiguren tegen in het schap, maar ook onbekende figuren blijken volgens onderzoek effectief. Kindermarketing wordt echter vooral toegepast op minder gezonde producten, zoals frisdrank, koekjes, ijs, snoep en chips. We zien nauwelijks kindermarketing op gezonde(re) producten. Opmerkelijk, aangezien kindermarketing bewezen effectief is.

Gezond eten stimuleren

Dat kindermarketing ook werkt voor het stimuleren van gezond gedrag, bewijzen onderzoekers van de Cornell University. 90% meer scholieren kozen voor een salade, wanneer het vak was versierd met posters voorzien van op groenten gebaseerde tekenfilmfiguren. Werd hier een educatieve video over voeding aan toegevoegd, dan lag dit percentage op maar liefst 239.

Kidsmarketing

Gezond eten stimuleren d.m.v. characters op verpakkingen.

We kunnen gezonde(re) producten dus aantrekkelijker maken voor kinderen door het gebruik van characters op de verpakking. Voorbeeld hiervan zijn de Fred & Ed snoeptomaatjes en mini-komkommers, maar dit concept bestaat al sinds 2010. Persoonlijk ken ik maar weinig andere voorbeelden. Waarom volgen er niet meer? Hier valt wat mij betreft nog veel winst te halen voor marketeers. Bovendien stimuleer je niet alleen gezond gedrag bij kinderen, je creëert ook een gezonde merkwaarde. En dat is precies wat waar de hedendaagse consument naar op zoek is: vers, gezond en eerlijk eten.

Ken jij nog andere voorbeelden van verpakkingen die gezond gedrag stimuleren bij kinderen? Ik ben benieuwd naar jouw bevindingen.