Het is weer cadeautjes tijd
Valentijnsdag staat weer voor de deur. Voor de één de meest romantische dag van het jaar, voor de ander het synoniem voor commerciële uitbuiting. Ik vind het niet perse verkeerd als er een commerciële motivatie ten grondslag ligt aan het feest van de liefde. Immers, de economie vaart er wel bij en winkeliers worden uitgedaagd om binnen het thema van de liefde passende producten aan de te bieden. Ook verpakkingen krijgen voor Valentijnsdag een extra romantisch tintje.
In de Verenigde Staten is Valentijnsdag na Kerstmis het grootste cadeaufestijn. Vrijwel elke winkel en webshop in Amerika richt een aparte Valentijnshoek in. In Nederland zie je dit veel minder. Het zijn vooral verkopers van de geijkte Valentijnsproducten die actief inzetten op de dag van de liefde. Denk aan kaartenwinkels, juweliers, parfumerieën, chocolaterieën en bloemenwinkels. En de verpakkingsgroothandels, want al die cadeaus moeten natuurlijk stijlvol worden ingepakt.
Met liefde verpakt
We zien strikjes, lintjes, bonbondoosjes, sieradendoosjes in hartjesvorm en cadeaupapier in roze, rood of bedrukt met roosjes of hartjes. Misschien niet erg vernieuwend, maar dat is juist de kunst. Elk jaar weer een unieke verpakkingen aanbieden binnen hetzelfde thema. Een verpakking die niet alleen aansluit bij het thema, maar ook bij de actuele trends.
Meerwaarde
Als VerpakkingXpert ben ik overtuigd van de toegevoegde waarde van verpakkingen bij het geven van cadeautjes. Een mooie bos bloemen is niet af zonder een verpakking. En dat geldt eigenlijk voor alles. Bonbons en gebak in een mooi doosje, parfum verpakt in een opvallend cadeaupapiertje voorzien van lintjes en strikjes.
De uitdaging van mooi inpakken
Maar goed inpakken is voor veel winkeliers nog een hele uitdaging. Zeker als de rij voor de kassa maar blijft ophopen. Verschillende verpakkingsbedrijven organiseren speciale inpakworkshops. In mijn ogen zeker de moeite waard. Winkeliers leren niet alleen sneller inpakken, maar krijgen ook advies over kleur- en materiaalcombinaties.
We kunnen echter ook nadenken over manieren om het inpakken te vereenvoudigen, zonder dat dit ten koste gaat van het eindresultaat. Zelf denk ik dan aan kant-en-klare oplossingen. Dit zag ik laatst bij de boekenwinkel. Tijdens Sinterklaas – ook zo’n cadeaufestijn – werden de tijdschriften verpakt in cadeauzakjes, die het product netjes omsloten. Plakbandje erop, lintje erom en klaar is Kees.
Hoe bereid jij je voor op themadagen, zoals Valentijnsdag?