Etiketten- zorg dat klanten blijven plakken

Etiketten- zorg dat klanten blijven plakken

Etiketten zijn een belangrijk onderdeel van de verpakking. Het etiket is tegenwoordig veel meer dan een wettelijke verplichte informatiedrager. Net als verpakkingen worden etiketten steeds vaker ingezet als marketingtool en de noviteiten op het gebied van etiketten staan niet stil. Ik bespreek een aantal interessante ontwikkelingen.

Etiketten zijn er in talloze soorten en maten en worden gebruikt voor diverse toepassingen. Voorbeelden zijn productetiketten, voedselveiligheidsetiketten, veiligheidslabels en cadeau-etiketten. Etiketten informeren consumenten over het verpakte product. Ze geven bijvoorbeeld informatie over de ingrediënten of samenstelling van levensmiddelen. In de Warenwet Informatie Levensmiddelen (WIL) is vastgesteld wat er op een etiket moet staan. Daarnaast bestaan er waarschuwingsetiketten, veelal gebruikt in de industrie en voor voedingsmiddelen, als onderdeel van het HACCP plan. Steeds vaker worden etiketten ingezet als onderdeel van branding. Hoe zorg jij ervoor dat klanten ‘blijven plakken’ aan jouw merk en/ of product?

Geurstickers

We zien bijvoorbeeld geurstickers. Geuren prikkelen de zintuigen en beïnvloeden het koopgedrag van de consument. Geuretiketten zijn voorzien van minuscule geurcapsules, vermengd met transparant witte inkt of vernis. Van dennengeur tot vanille; elke denkbare geur kan worden verwerkt op het etiket. Door over het etiket te wrijven komt de geur vrij.
Geurstickers worden voornamelijk toegepast op wasmiddelen, parfums en luchtverfrissers, zodat de consument goed kan beoordelen of het luchtje hem of haar bevalt. Maar geurstickers kun je ook inzetten om bijvoorbeeld dat heerlijke, natuurlijke buitengevoel op te roepen. Of wat denk je van de lucht van versgebakken appeltaart? Wie kan dat nu weerstaan?

Transparante etiketten

Een ander voorbeeld zijn transparante etiketten, ook wel no label look etiketten genoemd. Hierdoor lijkt het net of de verpakking bedrukt is, doordat de contouren van het etiket nauwelijks zichtbaar zijn. Dit zorgt voor een extra chique uitstraling. Transparante etiketten worden onder andere toegepast op flessen drank, cosmeticaproducten en foodverpakkingen. De doorzichtige etiketten zijn bovendien uitstekend geschikt voor promotionele acties.  

Duurzame etiketten

Ook binnen de wereld van etiketten speelt duurzaamheid een belangrijke rol. Etiketten worden steeds vaker vervaardigd uit gerecycled materiaal of FSC-papier. Daarnaast wordt er gezocht naar nieuwe productmethoden, om de milieu-impact binnen de gehele verpakkingsketen te minimaliseren. Voorbeeld hiervan zijn zogeheten Linerless labels. Dit zijn etiketten zonder rugpapier. De etiketten komen direct zelfklevend van de rol af. Dit betekent minder materiaal en geen afval.

Interactie 

Steeds meer merken zetten etiketten als middel voor interactie met de consument. Etiketten worden bijvoorbeeld voorzien van een persoonlijk ontwerp. De campagne van Nutella, begin dit jaar, is hier een mooi voorbeeld van. Klanten konden het etiket op de pot hazelnootpasta personaliseren, bijvoorbeeld met hun eigen naam. Op deze manier werden klanten persoonlijk betrokken bij het merk. Verder wordt er (net als bij verpakkingen) steeds meer gebruik gemaakt van technologieën, zoals OR, Near Field Communication (NFC) en Augmented Reality.

Hoe zet jij etiketten in als promotiemiddel? Ik ben benieuwd naar jouw creatieve ideeën.