Etiketten en labels op verpakkingen: function meets fun

Etiketten en labels op verpakkingen: function meets fun

De ontwikkelingen in de verpakkingsindustrie staan niet stil en dat geldt ook voor labels en etiketten. Dankzij technische innovaties kunnen we tegenwoordig veel meer informatie kwijt op een etiket en dit betekent doorgaans meer ‘fun’ voor de consument. 

Om het ruimtegebrek op verpakkingen op te lossen biedt een QR-code uitkomst. Wanneer consumenten met hun smartphone de code scannen krijgen zij allerlei aanvullende informatie over het product. Naast informatie over herkomst kun je klanten ook verrassen met inspirerende recepten, handige tips of een leuke prijsvraag.
Je kunt ook extra informatie aan producten toevoegen via Augmented Reality (AR). Producten komen door middel van AR als het ware tot leven. Een bekend voorbeeld hiervan is de AH Productscanner: Wanneer je met je smartphone het etiket op de verpakking scant, wordt er een levendige animatie getoond.

Multi-layer labels

De voorbeelden van QR en AR vragen van de consument extra handelingen. Hoewel iedereen vandaag de dag een smartphone heeft, moeten consumenten nog wennen aan het idee om producten te scannen. Het is waarschijnlijk een kwestie van tijd.
Een andere oplossing om het ‘ruimtegebrek’ te compenseren zijn multi-layer labels. Zoals de naam al doet vermoeden bestaat het etiket uit twee of meer lagen. De bovenste laag bevat de verplichte informatie en daaronder kun je allerlei aanvullende informatie kwijt. Multi-layer etiketten worden ook vaak toegepast voor het communiceren van (tijdelijke) acties. Achter de bovenste laag zit dan bijvoorbeeld een unieke wincode ‘verstopt’.
Tot slot kun je ook kiezen voor een ElastiTag®, dit is een combinatie tussen een label en een elastiek. De ElastiTag® wordt vaak toegepast op flessen en potjes en is ideaal als extra informatiedrager of tijdelijk promotiemiddel.

Materialen

Op het gebied van materialen zien we niet direct een duidelijke voorkeur voor papieren of kunststof etiketten. De keuze voor het materiaal hangt sterk af van het soort product en de externe omstandigheden, zoals vocht of hoge temperaturen. In het algemeen zien we vanuit de consument wel een voorkeur voor papier, omdat dit materiaal een natuurlijke uitstraling heeft. Een andere trend is de no-label look. De etiketten zijn transparant, waardoor het lijkt alsof de tekst rechtstreeks op de verpakking is gedrukt.  Deze techniek wordt reeds veelvuldig toegepast op verzorgingsproducten, zoals shampoo- en zeepflessen, en geven het geheel een luxe uitstraling. Tegenwoordig zien we de no-label look ook steeds vaker terug op verpakkingen van vleeswaren en AGF-producten.

Druktechnieken

Nieuwe druktechnieken bieden ontwerpers veel meer mogelijkheden dan een standaard wit etiket met zwarte opdruk. Full colour, (spot)vernis, inline coldfoil, geur inkt, Glow-in-the-dark inkt, Iriodine inkt, Thermo Chromic inkt, Scratch-off inkt of reliëfdruk inkt: etiketten vormen een belangrijk onderdeel van het totale verpakkingsdesign en zijn steeds vaker een lust voor het oog.

Welke ontwikkelingen op het gebied van etiketten zie jij nog meer? En ken jij concrete voorbeelden van etiketten die noodzakelijke informatie combineren met fun?