Digitale trend vraagt om een nieuwe kijk op verpakken
‘Duizenden nieuwe banen bij webwinkels,’ berichtte het NOS Journaal vorige week. Winkelen via het web is booming business. Deze digitale trend vraagt om een nieuwe kijk op verpakken. Er worden meer verzendverpakkingen gebruikt en doordat er steeds meer verschillende artikelen worden verzonden, veranderen ook de eisen waaraan de verpakkingen moeten voldoen.
De toename van het aantal verzendverpakkingen vraagt om verduurzaming van verzendmaterialen. Branchevereniging Thuiswinkel.org heeft een plan opgesteld om de milieu-impact van verzendmaterialen in de e-commerce sector te reduceren. Hierin worden verschillende thema’s behandeld die kunnen bijdragen aan een verlaging van de milieu-impact.
Efficiënter
Verpakken moet efficiënter. Ik krijg regelmatig een pakketje binnen dat vijf keer zo groot is als het bestelde product. Een doos in een doos, met veel loze ruimte. Hier moet efficiënter mee om worden gegaan. Gemakkelijker gezegd dan gedaan. Er zijn natuurlijk talloze soorten producten met elk hun specifieke afmetingen. Maar dat is juist de uitdaging. Op zoek naar de meest functionele en kostenefficiënte verpakkingsoplossing.
Materiaalsoort
We moeten kritisch kijken naar het materiaal waaruit de verpakking bestaat. Volstaat een dunnere laag? Kiezen we voor recyclebaar papier of een bio materiaal? Ook bedrukkingen spelen een rol bij de milieu-impact van verpakkingen. Hoe kunnen we de impact hiervan reduceren?
Hergebruik
Kunnen we geen manier bedenken om verpakkingen een tweede leven te geven? Ervan uitgaande dat de ontvanger zijn afval niet altijd netjes scheidt. Een verpakking die na verzending bijvoorbeeld nog geschikt is als shopper? Of is er een mogelijkheid om de verzendverpakking kosteloos te retourneren? Dan moet de kwaliteit van de verpakking natuurlijk wel behouden blijven. Een boodschappen bezorgservice werkt bijvoorbeeld met statiegeldkratjes. Hebben statiegeldverpakkingen de toekomst, terwijl er op dit moment een discussie gaande is over afschaffing van statiegeld op flessen?
Vers
Naast duurzaamheid worden er ook andere eisen aan verzendverpakkingen gesteld. We zien bijvoorbeeld dat steeds meer mensen online boodschappen doen. Dit betekent dat er ook versproducten worden verzonden. Dit vraagt om verpakkingsoplossingen waarbij de koelketen wordt verlengd tot het moment van aflevering. Immers, de kwaliteit van de producten moet behouden blijven.
Procesoptimalisatie
Tot slot moeten we nadenken hoe verzendverpakkingen online retailers kunnen faciliteren. Denk aan een klantvriendelijke en efficiënte verpakking voor retouren, maar ook het verpakkingsproces moet kritisch worden beschouwd. Meer online transacties betekent meer handling. We moeten dus ook op zoek naar manieren om het verpakkingsproces verder te optimaliseren.
E-commerce is booming en in de toekomst misschien zelfs wel leading. Tijd dus om de handen uit de mouwen te steken. Welke mogelijkheden zie jij weggelegd voor de verpakkingen van online aankopen?