Delivery, mobiliteit en packaging
“Delivery is het snelst groeiende segment binnen de foodmarkt,” zo meldt het FSIN Dossier Delivery 2019. In 2018 groeide online food met dubbele cijfers en ook in 2019 wordt eenzelfde groeipercentage voorspeld. Dit leidt tot verschillende uitdagingen, onder andere op het gebied van (stads)mobiliteit en verpakken.
Verpakkingen en logistiek zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. De verpakking biedt bescherming onderweg en zorgt voor (of draagt bij) aan het behoud van de kwaliteit van food. Met de groeiende bezorgmarkt is het aantal vervoersbewegingen fors toegenomen. Drukke stadscentra zijn hier vaak niet op berekend. Vrachtwagens veroorzaken files en historische kademuren lijken niet bestand tegen het gewicht van de vrachtwagens. Het transport moet duurzamer, compacter en lichter. Dit geldt overigens voor elke vorm van delivery en niet alleen voor food. Hier ligt een belangrijke rol voor de (bezorg)verpakking.
Slimme verpakkingen
Ook verpakkingen moeten compacter en lichter, zonder in te leveren op de beschermende eigenschappen. We moeten onder andere kritisch kijken naar materialen en vormen. Kies je voor een kartonnen verzendoos of kun je de producten ook prima vervoeren in een (lichtere, compactere) verzendzak? Ik schreef hierover eerder een artikel met betrekking tot de Fashionpack van PostNL.
Dat ook de vorm van invloed is bewijzen diverse praktijkvoorbeelden. De verpakkingen van Seepje zijn zo ontworpen dat ze goed stapelbaar zijn, wat enorm veel ruimte bespaart in de logistieke operatie. Ook Yakult koos vorig jaar voor een andere verpakkingsvorm: in plaats van 7 flesjes op een rij koos het merk voor twee rijen van 4. De 7-pack werd een 8-pack en het folie werd vervangen door karton, waardoor de verpakking ook nog eens goed stapelbaar is. De verpakking heeft meer waarde (8 i.p.v. 7) en neemt ook nog eens 33 cm minder ruimte in beslag.
Dit soort slimmigheidjes kun je ook uitstekend toepassen binnen (food) delivery. Werk je met vaste maaltijdcomponenten? Ga ‘puzzelen’ en ontdek de meest compacte opstelling. Een kleine wijziging kan soms een groot verschil maken, zoals in het voorbeeld van Yakult.
Ken jij nog andere voorbeelden van slimme, ruimtebesparende (food)delivery verpakkingen?