De uitdagingen van 2015

De uitdagingen van 2015

Verpakkingstrends hangen nauw samen met actuele marktonwikkelingen: Hoe ziet de manier waarop wij produceren, distribueren, eten en kopen er in 2015 uit? En welke rol speelt de verpakking hierin?

Een thema dat al jaren speelt – en ook in 2015 doorzet- is verduurzaming van de keten. De verpakking kan hier op verschillende manieren aan bijdragen. Of beter gesteld: de verpakking is een onmisbare schakel in dit verhaal. Een goede verpakking verlengt bijvoorbeeld de houdbaarheid van producten en gaat verspilling tegen. Een ruimtebesparend design dringt de hoeveelheid opslagruimte en het aantal transportbewegingen terug. Maar ook het materiaal waaruit de verpakking bestaat moet kritisch worden beschouwd ten aanzien van de milieu-impact.

Verzenden
Kijken we naar onze manier van kopen, dan zien we dat het aantal online aankopen nog steeds toeneemt. Dit geldt voor zowel food als voor non-food producten. De verwachting is zelfs dat in 2020 1 op de 10 consumenten alleen nog maar online koopt. De vraag naar hoogwaardige verzendverpakkingen neemt hierdoor toe en ook de variatie hierin. Verder vraagt het verzenden van vers voedsel om een nieuwe kijk op verpakken: verpakkingen moeten bijdragen aan verlenging van de koelketen. We leggen ons toe op de ontwikkeling van nieuwe, isolerende verpakkingsoplossingen.

Meenemen
In 2014 is de Doggy Bag Campagne van start gegaan in de strijd tegen voedselverspilling. Waren we toen nog een beetje sceptisch, in 2015 is eten weggooien not done! Hoe geef je als restauranteigenaar de kliekjes mee naar huis? Precies, verpakt in een Doggy Bag.
We zien ook dat consumenten liever zelf kiezen. In restaurants en take-a-way zaken kun je steeds vaker zelf je gerechten samenstellen. Dit vraagt om nieuwe verpakkingsoplossingen voor het presenteren en meenemen van voedsel.

Beleven
Een foodtrend die in 2015 doorzet is die van beleving: nostalgisch en puur. Ambachtelijke broden en oma’s erwtensoep. Intens genieten. Daarnaast ontstaan er steeds meer ‘foodwalhalla’s’, zoals de Markthal in Rotterdam. Foodshoppen is hot. We willen zien waar ons eten vandaan komt, we willen het ervaren. Uiteraard op een bewuste manier. Verpakkingsdesigners worden uitgedaagd om het juiste gevoel over te brengen.

Nieuwe gerechten en producten
Verlangen we aan de ene kant naar vroeger, aan de andere kant durven we ook steeds meer te experimenteren met ingrediënten van over de hele wereld. We zien steeds meer exotische vruchten, bijzondere kruiden en specerijen en aparte gerechten.
Al deze ontwikkelingen vragen om nieuwe, onderscheidende verpakkingsoplossingen. Kortom, uitdagingen genoeg in het nieuwe jaar!

Waar zie jij nog meer uitdagingen voor verpakkingsexperts in 2015?