Ik blijf het toch zeggen hoor

Ik blijf het toch zeggen hoor

Marketeers geloven in de kracht van herhaling. Uit onderzoek blijkt dat er gemiddeld zeven contactmomenten nodig zijn, voordat iemand besluit om voor jouw product of dienst te kiezen[1]. Pas na zeven keer wordt jouw boodschap onthouden en heb je de heilige top of mind positie bereikt. Precies om die reden moeten we blijven communiceren over de nut en noodzaak van verpakkingen. Tja, ik blijf het toch zeggen hoor…


Aanleiding dit keer zijn de uitkomsten van het onderzoek in opdracht van Milieu Centraal, naar het duurzaamheidsgedrag van millennials. Millennials praten vooral veel over duurzaam, maar tussen praten en doen zit nog een groot verschil. “Duurzaamheid houdt millennials bezig, maar een grote groep gaat pas tot actie over als de trend normaal is geworden.”[2] Zo zijn topics als afval scheiden en zuinige verlichting al ingeburgerd. Het heeft even geduurd, maar de grote meerderheid is nu toch om. Ditzelfde moeten we ook voor verpakkingen bereiken, want verpakkingen zijn niet per definitie slecht. Daarom herhaal ik het nog maar een keer.

Waarom ook alweer?

Verpakkingen vervullen een aantal belangrijke functies. Zonder verpakking, geen product. Dat klinkt nogal rigoureus, maar de praktijk levert het bewijs. Veel producten zijn onverkoopbaar (en onvervoerbaar) zonder verpakking, zowel praktisch gezien als vanuit hygiënisch oogpunt. Een goede verpakking beschermt het product bovendien tegen beschadigingen en in het geval van (vers) voedsel tegen bederf. Nog een stap verder, kan een goede verpakking de houdbaarheid van versproducten, zoals bloemen, groenten en fruit, verlengen. Die folie om een komkommer is helemaal zo slecht nog niet, wanneer je je bedenkt dat de verpakking bijdraagt aan de strijd tegen voedselverspilling. Voedselverspilling is ontzettend slecht voor het milieu en wordt zelfs volksvijand nummer 1 genoemd[3]. Onder millennials is het zelfs een hot topic. Niet verspillen is hip en er ontstaan allerlei anti-food-waste initiatieven. Opmerkelijk, dat juist diezelfde groep zo’n hekel heeft aan verpakkingen…

Onwetendheid overheerst

Er verschijnen in mijn LinkedIn en Facebook feed regelmatig berichten waarin millennials pleiten voor een verpakkingsloze wereld. Het probleem is niet de verpakking, maar de overschotten aan plastic afval. Maar deze twee begrippen lijken in het kader van de milieu-impact tot één te versmelten. Bij verpakkingen ziet een grote groep mensen de plastic soep voor zich, maar een verpakking is zoveel meer.

Natuurlijk moeten we als branche ook op zoek naar alternatieve oplossingen in het kader van de circulaire economie. Daar wordt hard aan gewerkt, maar verpakken is complex. Zoveel functies, zoveel eisen. Zo is een verpakking gemaakt van gerecycled plastic bijvoorbeeld (nog) niet goedgekeurd als voedselverpakking, in verband met de voedselveiligheidseisen. Maar het feit blijft: onverpakt is niet per definitie ‘beter’ voor het milieu. Laten we dit vooral blijven herhalen. Doe je mee?

[1] https://www.multiraedt.nl/2015/03/07/7-stappen-naar-7-contactmomenten-met-klanten/
[2] https://www.duurzaamnieuws.nl/millennials-praten-vooral-over-duurzaam-doen-veel-minder/
[3] https://www.volkskrant.nl/koken-en-eten/de-nieuwe-tien-geboden-van-goed-eten~a4184089/