All you need is love… en een goede verpakking
Menig Nederlander denkt bij het lezen van deze titel aan het liefdesprogramma van presentator Robert ten Brink. Ik ga het inderdaad over liefde hebben, immers, het is weer bijna 14 februari. Valentijnsdag, de dag van liefde, aandacht én cadeautjes. Nu ben ik geen matchmaker, zoals Robert, maar de verpakking is dat wel.
Een goede verpakking verstaat de kunst van het verleiden. De verpakking maakt een product onweerstaanbaar. Die aantrekkingskracht is gelegen in de juiste match tussen behoefte en aanbod. Weten wat de consument wil en hierop inspelen. Het is de basis voor iedere relatie. Bij verpakkingsdesign draait alles om de juiste klik tussen de verpakking, het product en de consument.
Teaser
Hoe pak jij de klant volledig in? De gemiddelde marketingstrategie staat vol met teasers. Directe of indirecte boodschappen die ons nieuwsgierig maken. Ook de verpakking kan worden ingezet als teaser. Een creatief en gebruiksvriendelijk verpakkingsdesign prikkelt de zintuigen.
Uiterlijk telt
Bij relaties spelen zowel uiterlijk en innerlijk een belangrijke rol. Maar eerlijk is eerlijk: alles staat of valt met een goede eerste indruk. Neem bijvoorbeeld datingsites. We zien de mooiste profielfoto´s voorbij komen. De concurrentie is groot. Hoe zorg je dat iemand op jouw profiel klikt? Met andere woorden: hoe zorg je dat je opvalt? Als je een leuke foto hebt en als jouw verhaal aansluit bij iemands interesse. Dezelfde hobby’s, leeftijd en je woont niet te ver weg. Er is sprake van een match. Verkopen is niet veel anders. Het product moet opvallen en aansluiten bij de behoefte van de klant. Opvallen is de taak van de verpakking.
De juiste snaar
Een doordachte verpakking raakt de juiste snaar. Verleiden zit hem niet alleen in een mooi design, de juiste kleurstelling en materiaal, maar ook in optimaal gebruiksgemak. De verpakking valt op in het schap, wekt de interesse van de consument en zet aan tot actie. Een knipoog, een glimlach terug, misschien een beetje aftasten… maar als de klik er is, gaat jouw product mee naar huis. De verpakking is een ware matchmaker.
Valentijnsdag
Dat er aan deze romantische dag een commercieel tintje ten grondslag ligt, is algemeen bekend. Retailers worden uitgedaagd om binnen het thema van de liefde passende producten aan te bieden. De verpakking mag hierbij niet worden vergeten. De verpakking versterkt de liefde tussen zender en ontvanger. Natuurlijk helpen we retailers op weg, met de mooiste themaverpakkingen.
Ben jij al voorbereid op Valentijnsdag?