3D printen; dé toekomst?
3D printen is helemaal hip en er zijn inmiddels verschillende soorten printers op de markt. Door het groeiende aanbod daalt de prijs, waardoor het toegankelijk wordt voor (bijna) iedereen. Sommige deskundigen claimen zelfs dat 3D printen een bedreiging zal gaan vormen voor de retailmarkt.
3D printen binnen de verpakkingsindustrie
Hoe handig zou het zijn om 3D printen toe te passen binnen de verpakkingsindustrie?! Binnen enkele minuten wordt de gewenste verpakking gerealiseerd en tastbaar. Uiteraard moet de geprinte verpakking grondig worden getest voor gebruik, met name op sterkte. Ook tijdens de ontwerpfase van een verpakking zou 3D printen een goede optie zijn. Eventuele testverpakkingen kunnen op deze wijze razendsnel worden gerealiseerd en geëvalueerd. Handig en tijdbesparend!
What’s in it for me?
Door het 3D printen van prototypes verkort de ‘time-to-market’ aanzienlijk. Er verdwijnt namelijk een schakel binnen de keten van producent naar consument. Ontwerpers kunnen hun ideeën nu eerder in samenwerking met de klant uitwerken. Zo kan de ontwerper eventuele wijzigingen eenvoudig implementeren zonder handmatige productie en zonder naar een extern bureau te stappen. Zo is de verpakking eerder af. Daarnaast zijn 3D geprinte verpakkingen een uniek marketingtool. Door een prototype te printen kunnen designbureau ’s en ontwerpers eenvoudig laten zien waar ze aan werken.
Producenten kunnen zelf een 3D printer aanschaffen vanaf grofweg drieduizend euro. Maar er bestaat natuurlijk ook de keuze om de verpakkingen en/of prototypes door een externe te laten printen.
Wat denk jij? Wordt de 3D printer een hit? Of is het naar jouw mening een ‘ver-van-je-bed-show’?