personal packaging trend

Verpakkingen en de gepersonaliseerde winkelervaring

De trend van personaliseren zet door. Een gepersonaliseerde winkelervaring draagt bij aan de ultieme klantervaring. Met slim gebruik van big data kun je de (potentiële) klant relevante ervaringen bieden. Hoe relevanter het aanbod, hoe groter de koopintentie en hoe groter de klantloyaliteit op de lange termijn. Verpakkingen spelen een belangrijke rol bij de gepersonaliseerde winkelervaring.

Consumenten kopen geen product, maar een ervaring. Dus niet de douchegel, maar een heerlijke zachte huid die fantastisch aanvoelt én lekker ruikt. Verpakkingen zijn het middel bij uitstek om deze ervaring over te brengen. Vorm-, kleur– en materiaalkeuze spelen hierbij een belangrijke rol. Houd hierbij rekening met (contextafhankelijke) voorkeuren en vooroordelen van consumenten. Wil je shoppers trakteren op een premium ervaring? Gebruik dan liever geen geel, want dit is de primaire kleur voor ‘goedkoop’. Je kunt de ervaring ook via de verpakking overbrengen door middel van beelden en/of teksten.

Make it personal

Een persoonlijke aanspreekvorm werkt. Starbucks is het bewijs. De koffiegigant past het personaliseren van verpakkingen al jaren toe. Met succes, want iedereen wil gespot worden met een ‘eigen’ Starbucks beker. Dit bewijst meteen dat het niet altijd ingewikkeld hoeft te zijn. Verkoop je hardloopschoenen? Stop een handgeschreven kaartje in de verzenddoos of schoenendoos en wens de koper veel succes met zijn sportieve prestaties. Het is een klein gebaar, maar komt wel binnen bij de ontvanger.

Design your own

In het kader van de gepersonaliseerde winkelervaring kun je in steeds meer winkels producten laten customizen. Voorbeelden hiervan zijn de Levi’s® Print Bar en TEGENDRAADS in The Maker Store Amsterdam. Dit kun je natuurlijk ook voor verpakkingen doen. Bied klanten bijvoorbeeld de mogelijkheid om zelf hun cadeaupapier of draagtas te bedrukken met een dessin naar keuze.

Intelligente verpakkingen

De ontwikkeling van intelligente verpakkingen biedt talloze mogelijkheden als het gaat om een gepersonaliseerde winkelervaring. Denk aan verpakkingen die op basis van het consumptiegedrag gegevens meten en zelfs vooruit ‘denken’. De verpakking tipt bijvoorbeeld over bijpassende producten of een lekker recept. Is de consument bewust met voeding bezig, dan informeert de verpakking actief over voedingswaarden. De verpakking kan ook informatie geven over het correct gebruik van het product.

Intelligente verpakkingen zijn het summum van een gepersonaliseerde klantervaring. De relatie met de klant verandert drastisch. Er is sprake van een voortdurende interactie, zelfs buiten de winkelomgeving. Dit versterkt de relatie (lees: klantloyaliteit) en stimuleert herhaalaankopen.

Ken jij voorbeelden van verpakkingen die bijdragen aan een gepersonaliseerde winkelervaring?