ar op consumentenverpakkingen

The future is now: AR op consumentenverpakkingen

Eind 2015 schreef ik een blog over de verpakking van de toekomst, met als belangrijkste conclusie: de verpakking van de toekomst vertelt een verhaal. The future is now, want supermarktketen Albert Heijn lanceerde eind juli de AH Productscanner-app, waarmee klanten een schat aan productinformatie krijgen. Naast achtergrondinformatie over ingrediënten, allergenen, voedingswaren en herkomst voorziet de app ook in leuke tips en inspiratie, zoals een Allerhande-recept.

De supermarktketen start met 35 producten en dit aantal zal de komende tijd opgeschaald worden. De producten kun je herkennen door middel van een speciale sticker op de verpakking. De app werkt op basis van Augmented Reality (AR), dat letterlijk ‘toegevoegde realiteit’ betekent. Door met de camera van je telefoon het product in de app te scannen verschijnt er allerlei informatie in beeld. Wanneer je een zalmfilet scant, zie je de zalm nog vrolijk rondzwemmen in zijn natuurlijke habitat. De verpakking komt tot leven en vertelt een verhaal.

‘Weet wat je eet’

Consumenten willen steeds meer informatie, bijvoorbeeld als het gaat om de herkomst van producten, maar ook om gezonde voedingskeuzes te kunnen maken. Je kunt niet alle informatie kwijt op de verpakking. AR is dan een uitstekende oplossing. Met de AH productscanner-app voorziet Albert Heijn in de consumentenbehoefte. Bij Albert Heijn weet je wat je eet.

Meer omzet door AR op verpakkingen

De toepassing van AR op verpakkingen is niet nieuw. Vooral binnen logistieke processen wordt AR steeds vaker gebruikt, bijvoorbeeld voor orderpicking en pakketsortering. Het gebruik van AR richting consumenten, wordt in ons land (nog) niet op grote schaal toegepast. Verschillende praktijkcases in andere landen tonen de meerwaarde aan van de AR-techniek. Een mayonaise merk bijvoorbeeld, zag de verkoop toenemen met maar liefst 68%.
Het is bekend dat gerichte informatie zorgt voor vollere winkelwagens en meer omzet. Het gaat dan enerzijds om relevante informatie (Past dit product in mijn dieet?) en om inspiratie (Wat eten we vandaag?). AR stelt merken in staat om via de verpakking gerichte informatie te geven.

Real time informatie

Nog een stap verder kunnen verpakkingen door middel van AR-techniek real time informatie geven over het product. In de toekomst zal AR bijvoorbeeld een belangrijke rol kunnen spelen bij de informatievoorziening omtrent de houdbaarheid van producten.

Zie jij nog andere mogelijkheden of ken je andere voorbeelden van AR op consumentenverpakkingen? Deel ze hier.