Hoe verpakkingen ons humeur beïnvloeden

Hoe verpakkingen ons humeur beïnvloeden

Kunnen verpakkingen ons humeur beïnvloeden? Het antwoord is ‘ja’. We kunnen vrolijk worden van een mooie verpakking of juist chagrijnig als deze moeilijk opengaat. Ik bespreek een aantal voorbeelden waaruit blijkt dat verpakkingen van invloed zijn op onze gemoedstoestand. Het is belangrijk om hier rekening mee te houden bij het samenstellen van je verpakkingsassortiment. Je wilt immers geen knorrige klanten.

Voorpret

Een verleidelijke verpakking deelt in de voorpret. Onderzoek naar de invloed van geschenkverpakkingen op ons humeur wijst uit dat ontvangers vrolijker worden, naarmate er meer aandacht is besteed aan de verpakking. Ditzelfde geldt voor verzendverpakkingen en foodverpakkingen. Je herkent het vast: wanneer het eten op een mooie, originele manier wordt gepresenteerd of verpakt, dan verheug je je des te meer op de maaltijd. Die moet immers wel lekker zijn met zo’n mooie presentatie. Proeven begint eigenlijk met kijken.

Andersom geldt hetzelfde: de voorpret is ver te zoeken als er weinig aandacht is besteed aan de verpakking. De verwachting is namelijk dat de smaak of het product tegenvalt. Kleur en vorm spelen eveneens een belangrijke rol bij de (smaak)beleving. Zo associëren mensen roze met zoet en geel met zuur. Je moet zorgen dat de verpakking aansluit bij de verwachting(en) van de consument, om teleurstellingen te voorkomen.

Enthousiast

Storytelling is vandaag de dag een vast marketingonderdeel. Met een goed verhaal maak je klanten enthousiast en creëer je draagvlak voor je merk en/of product. Je kunt jouw verhaal uitstekend via de verpakking vertellen. Naast storytelling door middel van tekst en beeld gebruiken fabrikanten steeds vaker Augmented Reality (AR) op verpakkingen. Door de verpakking te scannen komt het product als het ware tot leven. Van koeien die heerlijk in de wei staan te grazen tot scharrelende kippen: bij het zien van deze beelden, wordt iedereen blij.

Chagrijnig

Mensen kunnen behoorlijk chagrijnig worden als een verpakking moeilijk opengaat. Met stip op de eerste plaats van de meest irritante verpakkingen staat de blisterverpakking[1]. Een blisterverpakking is een doorzichtige verpakking van hard plastic en wordt vaak gebruikt voor het verpakken van kleinere producten, zoals multimedia producten, keukengerei en speelgoed. Je hebt vast regelmatig staan tobben met een schaar of mes om deze verpakking open te krijgen, waarbij tevens het risico bestaat dat je jezelf verwondt.
Andere voorbeelden van irritante verpakkingen zijn drankkartons met doordrukstrips en schroefdoppen en pakken vla. Behalve het feit dat deze verpakkingen moeilijk opengaan is het vaak morsen geblazen. Voorkom een negatieve gebruikservaring. Bedenk je goed hoe de klant (in welke context) jouw product gaat gebruiken. Maak het hem zo gemakkelijk mogelijk. Verkoop je bijvoorbeeld to-go snacks, zorg dan voor een slimme draagoplossing, waarbij de gebruiker bij voorkeur altijd één hand vrij heeft.

Beïnvloeden verpakkingen ook jouw humeur? Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen.

Bron:
[1] https://www.verpakkingsprofs.nl/kennisbank/de-vijf-meest-onhandige-verpakkingen