bananenverpakking

Bananenverpakking: een onnodige(?) dubbele schil

Op Social Media ging laatst een nieuwe bananenverpakking viraal, de zogeheten ‘One Day Banana Pack’ uit Korea. In het doosje zitten zes bananen die zijn gerangschikt van rijp naar onrijp. De berichten over de nieuwe verpakking zijn veelal positief. De verpakking voorkomt dat de consument met een overschot aan rijpe bananen zit. Met als gevolg dat er minder bananen in de prullenbak belanden. Natuurlijk is er ook kritiek vanuit de anti-plastic hoek, want die verpakking is ‘zwaar overbodig’.

Goed beschermd en langer houdbaar

Frequente lezers van mijn blog weten inmiddels wel beter. Verpakkingen spelen namelijk een belangrijke rol in de strijd tegen voedselverspilling. Verpakte producten blijven langer houdbaar en zijn beter beschermd. Zeker in het geval van bananen: consumenten trekken er een paar bananen af, waardoor de kans op scheuren bestaat. En losse bananen worden teruggegooid. Niemand die een banaan koopt die uit zijn schil is gebarsten. Dag banaan, hallo afvalhoop. Dit is de reden waarom je trossen bananen verpakt ziet in een plastic zak, maar hieraan kleeft dan tegelijkertijd het eerdere genoemde nadeel: de consument zit vermoedelijk met een overschot aan rijpe bananen. Zo beschouwd is de ‘One Day Banana Pack’ een goede oplossing: de bananen worden optimaal beschermd, zijn langer houdbaar en de verpakking voorkomt een overschot aan (over)rijpe bananen.

“Een dag ouder maakt alleen wat uit als je een banaan bent.”

Je ziet tegenwoordig ook trossen bananen die aan de bovenkant bij elkaar worden gehouden met een plastic omhulsel. Door de bananen aan de bovenzijde luchtdicht af te sluiten blijven de bananen langer goed. Deze manier van verpakken zou ook moeten voorkomen dat consumenten de bananen lostrekken, maar in de praktijk blijkt dit helaas niet (altijd) het geval.

Wat is nu de ideale bananenverpakking? De perceptie van de consument is in veel gevallen leading en dat betekent geen verpakking. Niet voor niets werd de verpakking begin dit jaar door verschillende supers geboycot uit het groente- en fruitschap. Inmiddels komt men hiervan terug en stapt men over op herbruikbare zakjes voor groente en fruit. We kunnen niet zonder verpakkingen, maar we kunnen wel op zoek naar nieuwe oplossingen. Denk aan verpakkingen die recycling en hergebruik faciliteren en stimuleren of aan alternatieve materialen.

Waar gaat jouw voorkeur naar uit of ken jij nog andere oplossingen voor ‘een tweede schil’ voor bananen?